دست نوشته های خودمونی امیر شیرین زاده

آنچه در دیدگاه یک روانشناس جوان و بلند پرواز، به بینش و روانکاوی نیاز دارد.

دست نوشته های خودمونی امیر شیرین زاده

آنچه در دیدگاه یک روانشناس جوان و بلند پرواز، به بینش و روانکاوی نیاز دارد.

نوشتن وسیله ای کارآمد برای تخلیه هیجانات و احساسات فردی است. من نیز از نظر تیپ شخصیتی ، فردی برونگرا و هیجانی هستم. همچنین علاقه زیادی به موضوعات خارج از روانشناسی هم دارم. اینجا را برای نوشته های شخصی ام و تحلیه افکار و هیجانی ام قرار دادم. سالها پیش بزرگی به من گفت: نه خودت را جدی بگیر و نه زندگی را. شما هم اگر اینجا را خواندید نه نوشته های من را جدی بگیرید و نه زندگی شخصی ام را. اگر مایل به خواندن نوشته های علمی و روانشناختی بنده بودید، به سایت مرکز به ادرس DrRavanshenas.com و یا روزنامه آرمان امروز صفحه شانزدهم سر بزنید.

آخرین نظرات

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اولین بار روزنامه "شرق" بود که بیش از ده سال پیش توجه افکار عمومی را به کشتار وسیع ماهی قرمزها در ایام عید معطوف کرد و کوشید نشان دهد که در ورای ظاهر زیبای این "رفقای کوچولوی عید" صنعتی بی‌ضابطه در حال گسترش است که ارزش این جانداران را در حد یک شی تنزل داده است.


ماهی قرمز نخرید

نمایی از هزاران ماهی قرمز مرده و رها شده در نزدیکی میدان تره بار تهران

واقعیت این است که ماهی قرمز شیء نیست. بر خلاف تصور رایج، ماهی قرمز حداقل سه ماه حافظه و قابلیت قدرتمندی برای تشخیص رنگ و اندازه و شکل دارد. این ماهی‌ها مهارت‌های خوب برای یادگیری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد گونه ماهی قرمز قادر به تشخیص آدم‌ها از یکدیگر هستند و برای همین واکنش‌های متفاوتی نسبت به صاحب خود در اکواریوم نشان می‌دهند تا یک غریبه.

اداره محیط زیست تهران روز پنجشنبه به ماهی فروشان میدان تره‌بار تهران هشدار داد که با "رهاسازی غیربهداشتی تلفات ماهی قرمز" برخورد خواهد شد.

منظور از تلفات در اینجا ده‌ها میلیون ماهی از بین رفته‌ای است که در جریان انتقال و فروش، در جوی و خیابان ریخته می‌شوند و صحنه‌های رقت‌انگیز و ناهمگون با حال و هوای عید خلق می‌کنند.

صنعتی بی ضابطه ولی سود آور

به درستی روشن نیست در مقابل هر ماهی که سالم یا ناسالم به مشتری فروخته می‌شود، چند ماهی دیگر تلف می‌شود. در نبود ضوابط انسانی، بهداشتی و زیست محیطی، سودآوری پرورش ماهی می‌تواند به چنین حجمی از تلفات توجیه اقتصادی بدهد.

بعضی از برآوردها نشان می‌دهد که تامین ماهی قرمز عید برای نزدیک به ۲۰ میلیون خانوار ایرانی می‌تواند دست‌کم چهاربرابر هزینه‌ها برای پرورش دهندگان سود داشته باشد.

نحوه نقل و انتقال ماهی‌ها -داخل سطل و تشت و کیسه پلاستیک- که با دست و کاسه و پرتاب آن‌ها به این سو و اون سو جابه‌جا می‌شوند، نشان می‌دهد نظارتی بر الزامات سالم نگه داشتن این ماهی‌ها وجود ندارد.

اکثر قریب به اتفاق ایرانیان ماهی قرمز خریده‌اند و مرگ زودرس این موجود را که طول عمر طبیعی آن به ۵۰ سال می‌رسد، شاهد بوده‌اند. با این حال بیشتر مردم راه و روش صحیح نگهداری از ماهی قرمز را نمی‌دانند و صرف زنده بودن آن را در داخل تنگی کوچک که آبش گه‌گاه با آب کلر دار لوله کشی تازه می‌شود، حمل بر داشتن اطلاعات و امکانات کافی می‌کنند.

اخلاق در برابر سنت

از زمانی که دلسوزان حقوق حیوانات "کمپین حذف ماهی قرمز از سفره هفت سین" را آغاز کردند بیشتر به جنبه اخلاقی موضوع پرداخته‌اند: این‌که بایسته نیست در جشنی که نماد طبیعت و زندگی و شادابی است از موجوداتی استفاده شود که با این وضعیت به نمادی از مرگ و آلودگی تبدیل شده‌اند.

اما موافقان از سنت حرف می‌زنند و این‌که ماهی قرمز همیشه در سفره هفت‌سین بوده است. نظریه‌ای که تاریخ‌دانان باید بررسی کنند.

جایگاه ماهی قرمز در تاریخ ایران هر چه باشد، شباهتی به شرایط امروزش ندارد. طبق آمارها سالانه ۱۲۰ میلیون ماهی قرمز بدون هیچ ضابطه‌ای وارد بازار می‌شوند و بیشتر آنها می‌میرند. گر نمی‌مردند هر سال اندکی از رونق این صنعت کم می‌شد.

افسانه رها سازی ماهی قرمز و زنده ماندن آن

خیلی‌ها رهاسازی ماهی را راهی صحیح برای حل مشکل می‌دانند. درباره اینکه آیا رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت - آنگونه که برای خیلی‌ها بعد از سیزده بدر به یک رسم بدل شده- کار درستی است یا نه، یک نکته روشن است.

برای رهاسازی ماهی قرمز طوری که سالم بماند و رشد کند باید حوضچه‌ها و برکه‌های مخصوص ساخته شود. اما این‌ها هرگز نمی‌تواند جوابگوی انبوه ماهی قرمزهایی باشند که مردم هر سال رها می‌کنند.

برای خیلی از محیط‌ های زیستی جهان ماهی قرمز یک "گونه مهاجم" تلقی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ماهی قرمز اگر بتواند در طبیعت دوام بیارود به سرعت تکثیر می‌شود و کم کم می‌آموزد که از تخم گونه‌های نادر مثل سمندر تغذیه کند و خیلی سریع با به انقراض کشاندن گونه‌های دیگر به اکوسیستم طبیعت ضربه‌های جبران ناپذیر وارد کند.

در ایران نیز کارشناسان هر از گاهی از مردم می‌خواهند که اجازه ندهند این ماهی‌ها در محیط هایی مثل تالاب انزلی یا دریاچه هامون و نئور رشد کنند زیرا در رقابت برای فضا و غذا، گونه‌های طبیعی ایران را از بین خواهند برد.

متن بالا توسط سیاوش اردلان نگاشته شده است. همچنین می توانید متن کامل را در اینجا مطالعه کنید.

  • امیر (یاشار) شیرین زاده
  • ۰
  • ۰
برنامه آپارات بی بی سی اقدام به پخش مستندی پیرامون چگونگی پرورش و توضیع ماهی سفره هفت سین کرده است. این مستند ستودنی توسط خانوم آزاده روانبخش تهیه شده است و نام پر مسما "قرمز بودن" را یدک می کشد.
مستند زیست محیطی جالبی است و در تصمیم شما در خرید و یا نخریدن ماهی قرمز نقش موثری دارد.

ماهی قرمز
عکس برگرفته از فیلم مستند "قرمز بودن" ساخته آزاده روانبخش

در توضیح این مستند آمده است :
ماهی قرمز تنگ‌های بلور که خیلی زود در این چند دهه جایش را در سفره‌های هفت‌سین پیدا کرده، صنعت تولیدشان به یک بازار مکاره پر رونق چند روزه تبدیل شده است. البته در پنج شش سال گذشته بحث حفاظت از محیط‌ زیست خیلی بالا گرفته و کمپین‌هایی برای حمایت از زنده ماندن ماهی‌قرمز‌ها به‌راه افتاده است. اما این ماهی‌ها از کجا سر از سفره هفت‌سین در‌می‌آورند؟ آزاده روانبخش فیلمساز تجربی در فیلم 'قرمز بودن'جوابی برای این سوال دارد.
برای اطلاع از زمان پخش این مستند به صفحه آپارات بی بی سی مراجعه بفرمایید.
  • امیر (یاشار) شیرین زاده
  • ۰
  • ۰

چند روز پیش عکس پروفایل تلگرام خودم را به یک پوستر انگیزشی در راستای نخریدن ماهی قرمز تغییر دادم. یک فایل صوتی هم رکورد کردم و برای هر کسی که می تونستم فرستادم. سپس در وبلاگ، یک پست در مورد نخریدن ماهی قرمز نوشتم.

اما اتفاق عجیب این بود که این پیام و پوستر، و مخصوصاً فایل صوتی به طرز عجیب و چشم گیری دست به دست شد. عده ای موافق این حرکت بودند و عده ای مخالف. اما گذشته از تمام اینها، سوالات جالبی بود که در پیش روی ام قرار گرفت . برای همین تصمیم گرفتم موضوع را از زوایای دیگری نیز بررسی کنم. به هر حال ، اگر هنوز پست قبلی را در مورد نخریدن ماهی قرمز، نخوانده اید می توانید آن را اینجا مطالعه کنید.

به طور کلی دلایل بسیار زیادی برای نخریدن ماهی قرمز وجود دارد. سعی می کنم هر کدام را به طور خلاصه بیان کنم. همچنین در پست دیگری به برخی از سوالات رایجی که از خوانندگان وبلاگ و یا دوستانم رسید، پاسخ نسبی می دهم.


ماهی قرمز ، نماد سفره هفت سین ایرانی نیست.

در مورد اینکه ماهی قرمز چگونه نمادی است و از نظر تاریخی، در فرهنگ عیدانه ایرانی چه جایگاهی دارد، اختلاف نظر جدی حاکم است. 

عده ای معتقدند ماهی قرمز نماد سال نوی چینی می باشد و در حدود صد سال پیش به همراه چای چینی به ایران وارد شده است و اصالت ایرانی ندارد. 

عده ای دیگر معتقدند از آن جایی که ماهی قرمز در زبان عربی و فرهنگ عربی با نام "سمک ذهبی" شناخته می شود، به وسیله حرف اول سین آن، به سفره هفت سین ایرانی وارد شده است و به تدریج همانند قرآن در سفره های هفت سین جای باز کرده است.

 گروه دیگر معتقدند که در هیچ یک از نوروزنامه ها ، نقاشی ها و سفرنامه ها نامی از ماهی قرمز سفره هفت سین وجود ندارد. حتی در یکی از شاخص ترین آثار نقاشی به نام سفره هفت سین قاجاری که توسط کمال الملک نگاشته شده است و در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود، تنگ ماهی در این نقاشی به چشم نمی خورد.

برای صحت و سقم این جریان در تحقیقات خودم، مصاحبه ای را با یکی از موبدان بلند پایه زرتشتی در اینترنت خوانده ام. ایشان تایید کرده بودند که کشتن حیوانات در فرهنگ و آیین زرتشتی و ایرانی جایی ندارد و از نحوه ورود این ماهی قرمز کوچولو به سفره هفت سین ایرانی اظهار بی اطلاع کرده بودند.


خریدن ماهی قرمز ممکن است به چرخه محیط زیست آسیب بزند.

بیشتر ماهی‌های خریداری شده برای سفره هفت‌سین، در همان یکی دو روز نخست می‌میرند. اما آن‌هایی که ندرتاً تا سیزده‌به‌در زنده می‌مانند، سرنوشت‌های متفاوتی خواهند داشت. در یکی از رایج‌ترین این سرنوشت‌ها، ماهی قرمز را در نزدیک‌ترین رودخانه یا برکه رها می‌کنند تا به زعم خودشان ماهی را آزاد کرده باشند. فارغ از اینکه این کار ممکن است به چرخه محیط زیست اسیب زده و دچار مشکلاتی در اکوسیستم گردد.


خرید ماهی قرمز ، غیر اخلاقی است.

یکی دیگر از دلایلی که برای نخریدن ماهی قرمز می توان شمرد، غیر اخلاقی بودن آن است. ما در هنگام خرید ماهی قرمز به خوبی می دانیم که شرایط لازم و کافی را برای نگهداری از این زبان بسته کوچولو نداریم و بسیاری از آنها ظرف چند روز آینده می میرند. هر ماهی قرمز برای نگهداری به 76 لیتر آب سالم بدون کلر نیاز دارد. تنگ های تاریک و تنگ ما جای مناسبی برای نگهداری این ماهی ها نیست. همینطور می دانیم که این موجود در طبیعت بین 10 تا 50 سال می تواند عمر کند، این در حالی است که ما عمر این موجود زنده را به چند روز و یا در برخی مواقع به چند هفته تقلیل می دهیم.


تضاد با روحیه حیوان دوستی و طبیعت دوستی ایرانیان.

ایرانیان در سالهای دور، همراه و یاور حیوانات بوده اند. در بسیاری از کتاب های کهن ایرانی در مدح و ستایش حیوانات سخن رانده شده است. سفره هفت سین نیز در اصل نمادی از زایندگی و سرزندگی و همینطور پیوند انسان با طبیعت است.(بگذریم از آنچه پس از ورود اسلام به ایران در این باره رخ داد.) بسیاری از زرتشتیان گیاه خوار بوده اند و آزار حیوانات را جزو گناههای بزرگ می دانستند. کشتن هر ساله هفت میلیون ماهی برای چند روز شادی، نشانگر روحیه سازگار با طیعت ایرانی نیست.


افزایش خطر انقراض گونه های مشابه مانند ماهی های فایتر و سمندر لرستانی

متاسفانه بازاریان و سودجویان عرصه ماهی قرمز دست طمع خود را به طبیعت درازتر کرده اند و با وارد کردن برخی از موجودات دیگر مانند سمندر لرستانی ، لاک پشت، ماهی های فایتر و .... آیب خود را به طبیعت و محیط زیست گسترش داده ان. از آن بدتر آنکه برخی از گونه هایی که به فروش می رسد در حال انقراض هستند و این یعنی نابودی یک گونه جانوری برای تمام ابدیت. سمندر لرستانی یکی از این گونه هاست که به راحتی در بازار خرید و فروش می شود و ممکن است در معرض انقراض جدی قرار بگیرد.


غیر بهداشتی بودن خرید و فروش ماهی قرمز .

نگهداری ماهی قرمز در شرایط مناسب و بهداشتی صورت نمی گیرد. برخی از این ماهی ها به وضوح مریض هستند و بر روی پولک ها و باله های آنها تا شدگی و خمیدگی هایی وجود دارد. برخی از آنها آبشش های زخمی دارند و به طور کلی محیط هاید نگهداری آنها اصلاً بهداشتی نیست.

  • امیر (یاشار) شیرین زاده
  • ۰
  • ۰

هر ساله با نزدیک شدن به عید نوروز، بازار خرید و فروش ماهی قرمز سفره هفت سین رونق خاصی می گیرد. این در حالی است که ماهی قرمز سفره هفت سین در حدود صد سال است که به این رسم کهن ایرانی افزوده شده است. جالب است که بدانید، ماهی قرمز، نماد سال نو چینی می باشد و در اصل هیچگونه ارتباطی بین هفت سین ایرانی و ماهی قرمز وجود ندارد. چند سالی است که مردم چین، برای حفظ محیط زیست و بقای گونه اینگونه حیوانات، دیگر از این حیوان زنده استفاده نمی کنند. اما متاسفانه در ایران، موضوع دیگری رخ می دهد.

طبق اعلام مسئولان محیط زیست در سال 88، حدفاصل 15 اسفند تا 15 فروردین هر سال، پنج تا هفت میلیون ماهی قرمز در سفره های هفت سین ایرانیان می میرند. رقمی تکان دهنده که نشانگر حجم مرگ و میر بی دلیل این نوع آبزیان می باشد. آبزیانی که تنها برای یک زیبایی نسبی و برای چند روز، قربانی خوی شکارگری انسانها می شوند.

متوسط عمر هر ماهی قرمز در طبیعت در حدود 15 سال می باشد. این در حالی است که در برخی از مواقع و در شرایط ایده آل، هر ماهی قرمز می تواند تا 50 سال نیز زندگی کند. عمری که در سفره های هفت سین به کمتر از چند هفته و یا در برخی از مواقع، به کمتر از چند روز می رسد.

سفره هفت سین با سبزه و سین های دیگر خود، نوید سازگاری و بهزیستی انسان با طبیعت را می دهد، اما کشته شدن این حجم ماهی قرمز ، نشانگر بی توجهی برخی از خانواده های ایرانی به محیط زیست و همینطور بقای این گونه از حیوانات می باشد. متاسفانه بسیاری از ماهی هایی که به عنوان ماهی قرمز (Gold Fish)، ماهی های فایتر (fighter)، و یا سمندر لرستانی در بازار عرضه می شوند در محیط های بسیار نامناسب و متراکم و با شرایط بسیار غیر بهداشتی و فقط برای استفاده چند روزه پرورش پیدا می کنند، بسیاری از این ماهی ها در قسمت های آبشش خود لکه های بیمارگونه ای دارند، برخی از آنها رنگ پریده و برخی دیگر دارای باله های تا شده و یا ناقص می باشند. همچنین هر ماهی قرمز، به 76 لیتر آب سالم و بدون کلر احتیاج دارد، این در حالی است که برخی از ایرانیان، آنها را در تنگ های بسیار تیره و تنگ نگهداری می کنند.


لطفاً به حفظ و بقای محیط زیست پای بند باشیم، ماهی قرمز و هر موجود زنده را برای چند هفته سرگرمی و زیبایی کاذب نخریم ، سفره هفت سین ایرانی را با نماد چینی تزیین نکنیم و به حقوق حیوانات احترام بگزاریم.

در گسترش این نوشتار کوشا باشید.

  • امیر (یاشار) شیرین زاده
  • ۰
  • ۰
در تاریخ سینمای جهان، تعداد کارگردان هایی که بیش از یک اسکار را در کارنامه خود دارند، نادر است. به حدی که تعدادشان به سختی به پنج یا شش نفر برسد. 
ساعتی پیش اصغر فرهادی، یکی از این افراد شد. بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار 2007، با کمال افتخار و مسرت، به آقای اصغر فرهادی رسید.

پوستر فیلم فروشنده

هر چند برخی از منتقدان سینمایی، فروشنده را لایق اسکار ندانسته بودند، اما فرهادی نشان داد که بیش از هر فرد دیگری با هوش و درایت بسیار بالای خود، لایق دریافت بهترین ها می باشد.

تا به حال در جایی ندیده و نشنیده بودم که عدم پذیرش یک دعوت، می تواند اینقدر موثر باشد. البته این امر بدان معنی نیست که اصغر فرهادی و عوامل اجرایی فیلم، لایق دریافت این اسکار نبودند، اما بدون شک، انتخاب های درست اصغر فرهادی نیز در این پیروزی تاریخی و عظیم موثر بوده است.
فرهادی حضور در اسکار را رد کرد و با استفاده از دو فرد بسیار شاخص ایرانی آمریکایی، پیام صلح را راهی تریبون های جهانی کرد.
فرهادی در متنی که از جانب نماینده او قرائت شد بر احترام به مردم کشورش، عدم جنگ، برابری و حقوق بشر، و مشترکات انسانی سخن گفت. 
آقای فرهادی با هوش و درایت خود، خانوم انوشه انصاری (اولین فضانورد زن ایرانی) و آقای فیروز نادری (از مدیران ارشد ناسا) را به عنوان جایگزین های خود در این مراسم رهسپار مراسم اسکار نمود. این دو ایرانی با اعلام پیام صلح و دوستی و داشتن جهانی بدون مرز، دل میلیونها ایرانی را شاد کردند.
همچنین انتخاب افرادی از ناسا و البته یک فضا نورد (جایی که مرزها معنی دیگری پیدا می کند) بسیار هوشمندانه بود. انتخاب یک مرد و یک زن در کنار هم، مخالفت با تبعیض جنسیتی را نشان می دهد. همچنین این دو فرد خود ایرانی امریکایی هستند که نوعی نماد دوستی دو ملت می تواند تفسیر شود.
 و البته لباس بسیار زیبا و پر مفهوم خانوم انصاری، پیامی ماندگار را در ذهن حک می کند. خانوم انصاری در این مراسم با شالی که بر روی آن نقشه جغرافیایی ریزی نقش بسته شده بود در مراسم حضور پیدا کرد.
درود و تبریک بر آقای فرهادی، ترانه علیدوستی، انوشه انصاری، فیروز نادری، صادق خان و تمامی افرادی که دل میلیونها نفر را شاد کردند.

لینک فیلم فروشنده در IMDB :
  • امیر (یاشار) شیرین زاده