دست نوشته های خودمونی امیر شیرین زاده

آنچه در دیدگاه یک روانشناس جوان و بلند پرواز، به بینش و روانکاوی نیاز دارد.

دست نوشته های خودمونی امیر شیرین زاده

آنچه در دیدگاه یک روانشناس جوان و بلند پرواز، به بینش و روانکاوی نیاز دارد.

نوشتن وسیله ای کارآمد برای تخلیه هیجانات و احساسات فردی است. من نیز از نظر تیپ شخصیتی ، فردی برونگرا و هیجانی هستم. همچنین علاقه زیادی به موضوعات خارج از روانشناسی هم دارم. اینجا را برای نوشته های شخصی ام و تحلیه افکار و هیجانی ام قرار دادم. سالها پیش بزرگی به من گفت: نه خودت را جدی بگیر و نه زندگی را. شما هم اگر اینجا را خواندید نه نوشته های من را جدی بگیرید و نه زندگی شخصی ام را. اگر مایل به خواندن نوشته های علمی و روانشناختی بنده بودید، به سایت مرکز به ادرس DrRavanshenas.com و یا روزنامه آرمان امروز صفحه شانزدهم سر بزنید.

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

آخرین ساخته آقای رضا میر کریمی فیلم دختر می باشد. این فیلم همانند بسیاری از فیلم های میرکریمی، زمینه های تفکری دارد. اما به هیچ عنوان جذابیت بازیگری، فیلمنامه نویسی و چالش های فکری گذشته را در خود جای نداده است.

پوستر فیلم دختر

بخشی از پوستر فیلم دختر، ساخته رضا میر کریمی و بازی فرهاد اصلانی و مریلا زارعی

فیلم دختر همانگونه که قابل حدس است و از نامش پیداست، یک فیلم اجتماعی فرهنگی و تا میزانی درام می باشد. فیلم ،روایت کننده محدودیت های یک دختر جوان جنوبی است که قصد دارد جهت مهمانی کوچک دخترانه ای به تهران سفر کند و در مراسم خداحافظی یکی از دوستانش شرکت نماید. خواست دختر با مخالف هایی از جانب پدر و عدم درک او مواجه می شود و همین امر سبب رخدادهای تراژدی ها و آغاز ماجراهای حاشیه ای فیلم می شود. این دختر جنوبی، به نوعی نماینده و راوی معضلات دختران مدرن فارسی و پدران سنتی پارسی می باشد.َ

فیلم از منظر بازیگری چندان چنگی به دل نمی زند. البته در این میان باید بازی فرهاد اصلانی را استثنا قائل شد. اما به طور نمونه، لهجه بازیگران و سکانس های درام فیلم ،با کاستی های احساسی و ایفای نقش، مواجه شده است.

یکی دیگر از انتقاداتی که بر فیلم می توان روا داشت، موضوع غیر متمرکز آن است. از سویی فیلم قصد دارد به تفاوت های نسلی در بین پدران و فرزندان بپردازد و در سوی دیگر ،قصد واکنش های غلط یک برادر را در حق خواهرش روایت می کند. در برخی از سکانس های فیلم نیز به تفاوت زندگی و فرهنگ شهرستان و پایتخت پرداخته می شود. شاید بتوان هر سه موضوع را مناسب برای بررسی در فیلم سینمایی دانست اما فیلم دختر، گنجایش عمیق و فلسفی این سه معضل فرهنگی اجتمایع را در یک ساختار نداشت.

همچنین موضوع فیلم، هر چند موضوعی قابل تامل است اما در واقع بیش از اندازه کهنه و اپیدمی می باشد. موضوعی که امروزه ،بسیاری از دختران جوان راه حل هایی برای برطرف کردن آن یافته اند. همین موضوع حل شده در جامعه ( حداقل در کلان شهرها ) توجه مخاطب را آنگونه که باید جلب نمی کند و ممکن است مخاطب با موضوع فیلم، احساس همدلی لازم را نداشته باشد.

البته شاید این هجمه های فکری من به تازه ترین اثر میر کریمی ،ناشی از توقع بالای فکری به کارهای ایشان باشد. همواره در کارهای میر کریمی ،تفکر و فلسفه ای ستودنی و عمیق موج می زند. فیلم هایی مانند امروز و یا خیلی دور خیلی نزدیک، که فیلم های بسیار عمیق تری از این کارگردان شهیر بوده است، توقع طرفداران میر کریمی را گسترش داده است. آثار گذشته میر کریمی فلسفی تر از اثر کنونی بود. هر چند همیشه نمایش های او رنگ و لعابی فرهنگی و اجتماعی نیز دارد، اما این فیلم آنگونه که باید و شاید نتوانست رضایت بخش باشد.

البته نباید غافل شد که فیلم نکات مثبتی را نیز در خود دارد. برای نمونه می توان به بازی بسیار خوب آقای فرهاد اصلانی اشاره کرد. همچنین، انتخاب ایشان به عنوان پدر دختر بسیار مناسب می نماید.

درباره  موسیقی فیلم، تلفیقی جالب از سازهای کوبه ای جنوبی ( که خود من همواره مبهوت و شیفته آنها بوده ام )، سازهای ملی چون سنتور و المان های غربی چون پیانو را می توان در فیلم شنید. این ترکیب موسیقیایی خود نشانگر تفاوت های سنت و مدرنیته در دو نسل گذشته و امروزی می باشد.

خلاصه کلام آنکه، هر چند این میر کریمی، میرکریمی خیلی دور و نزدیک، زیر نور ماه، یه حبه قند و امروز نیست، اما به رسم هنر دوستی آثار اجتماعی و فرهنگی، می توان آن را تقریباً با ارزش، و نیازمند یک بار دیدن دانست.باید اندکی صبر کرد تا میر کریمی با اثری تازه، فکرها را برای اندیشه درباره یک چالش اجتماعی،فلسفی جلب کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی